Thursday, February 15, 2007

شط اسكندريه يا شط الهواااااا

شط اسكندريه يا شط الهواااا




شط اسكندريه يا شط الهواااا



تخيل كده تصحي الصبح بدري تشغل اغنيه فيروز العظيمه
شط اسكندريه يا شط الهواااااا
روحنا اسكندريه جمعنا الهوا
وتدخل المطبخ تعمل مج النسكافيه الجامد
وعقبال اما اللبن يسخن تروح تصحي وترخم
علي الي معاك في الشقه
وترجع المطبخ تاني وتكمل النسكافيه
وتروح علي البلكونه وتفتحها
وتحط النسكافيه علي السور
وبعدين تبص علي البحر
يمين وشمال وماتلاقيش ليه اخر
وتغمض عنيك وتسرح بقي
وبعد كده تفتكر ان انتا عامل نسكافيه
وتيجي تشربه تلاقيه متلج
تروح تعمل واحد تاني وانتا داخل علي المطبخ
تعدي علي الي لسه نايم برده وتقولو
اصحي بقي انا عملتلك نسكافيه جامد وتحطلوالي معاك البارد
وتروح علي المطبخ وتعمل نسكافيه جامد تاني
وتسمع بقي صوت بيقول
هوا ده النسكافيــــــه............. الجامد
وتروح عنده وانتا معاك النسكافيه الجامد وهوا بيطلع بخار
وتقولو ايه مالو النسكافيه وانتا بتشرب من الي معاك
يقوم بقي ويجري وراك وعايز ياخد النسكافيه منك
وتقولو خلاص هاعملك واحد تاني
يقولك خلاص ياعم مش عايز حاجه انا هاعمل انا
وتسيبو وتروح تاني البلكونه
وتفضل تبص علي منظر البحر والموجه
والكورنيش وجماله
تفتكر ان الاغنيه خلصت بتاعت فيروز
وتروح تشغلها تاني وترجع بقي تسنكنيص في البلكونه
وتفضل عينك علي البحر والكورنيش
بجد المنظر من فوق تحفه مع الاغنيه كمان حكايه
وبعد كده تطلب معاك نوم اصل الواحد كان ينام متاخر
ويصحي بدري يستكنيص وينام تاني
وطبعا الي معاك مش هيسيبك تنام تاني
نعملوا ايه......... نعملوا ايه
نتفرجو علي التلفاز
جامده نعملو ونتفرجو صح اصلي بحاول ابقي اسكندراني
وبعد كده نفكر بقي نروحو فين
كان فيه اماكن كتير قوي عايزين نروحوها
قولنا نكتبو كل الاماكن الي عايزين نروحها
في ورق صغير وكل واحد يختار يوم نروحو فيه حاجه منهم
انا كتبت الحاجات الي كناعايزين نروحوها
المينا الغربي بتاع السفن والفنار والقلعه وفندق سان استيفانو
وهوا كتب
المرسي ابو العباس والمكتبه والمنتزه وستانلي
المهم كل واحد اختار ورقه
المهم اختارنا انا اختارت الورقه الي فيها
المرسي والمكتبه والمينا والفنار وهوا الباقي
ورتبنا خلاص هانروحو فين
وقولنا فيه حاجات ممكن نروحوها
في يوم واحد يعني قريبين من بعض شويه
زي القلعه والمرسي
وستانلي وسان ستيفانو
المهم كان كل الكلام ده بعد الظهر
كل يوم نروحو حاجه ونرجعو علي اخر النهار
نفضلو ماشيين علي الكورنيش ناكلو بطاطة و دره ونشربو حمص
لحد اما الشمس تغرب والدنيا تليل شيويه
ننزيلو علي اي شط ونقعدو :) فيه شويه
والهيدفون في ودني
هيدفون يعني سماعه :)1
وتسمع بقي الست ام كلثوم وهيا بتبدع
علي حبه فيروزيات كمان
وبالنسبه للموبيلات اتقفلت طبعا
مش عايزين ازعاج من اي حد
وبعد اما ناخدو اعديتنا نطلعو تاني علي الكورنيش
نشوفولنا قهوه نقعدو فيها ساعه كده
نشربولنا كبايه شاي كده ولا حاجه
وبالمره نريحو شويه
وبعد كده نركبو حاجه تودينا ميامي
حيث نعسكر هناك في الطابق السادس
واحنا راكبين بقي نشوف بقي هناكل ايه
وايه الي هنجيبوه معانا واحنا طالعين
كنا بنجيب الاكل ونطلع بقي ناكل وبنكون
جعانين مووووت
من اليوم الطويل
في مره كده بقي طلبت معايا اعمل اكله من اختراعي
وعملتها وطلعت جامده مووووت والي عايز يعرفها
يقولي وانا هاقولو عاليهه
وكان فيه مشكله كانت معئدانا
الكبريـــــــــــــــــــــــــت
ايوه الكبريت مضرووووب في اسكندريه
كل اما نجيب كبريت مايولعش ويطلع عنينا علشان يولع
لدرجه اننا قولنا ممكن يكون الكبريت بتاع المنطقه كلو مضروووب
المهم شغلنا نفسنا بالولاعه وقولنا ربنا يستر
اصل بيقولو الولاعة خطر اما تولع بيها البوتاجاز
ماما كانت بتقول كده
و في مره كده كنا عند القلعه كان فيه بنتين بيحاولو يصورو
نفسهم بالموبيل من ابو كاميرا قدام
هما بيصوره وشايفين نفسهم في الشاشه
ومحتاسين ومش عارفين يصورو نفسهم
قولتلهم انا عندي فكره ممكن انا اصوركو
خدت الموبيل وليسا هاصور لاقيت نفسي في الصوره
هما كانو ظابتينو علي كده روحت مصور نفسي
ايه الرخامه ديه
وبعدين قولت ايه القمر ده
انا بتكلم انا بقول علي الصوره الي انا فيها
وهما افتكرو اني بقول عليهم
فقالولي طيب هت بقي الموبيل
روحت مديهم الموبيل وشافو الصوره
وهما قعدو يضحكو
وقولتيلهم هاتو خلاص هاصوركو بجد
وصورتهم كذا صوره بعد ماكانو
مش عارفين يتصورو صوره واحده
انا بقي عن نفسي صورت كذا صوره هناك عجبوني جدا
واقتربت ساعه العوده
عوده الي الدنيا الطبيعيه حيث الكليه والزهق
والاخبار الجميله الي عندنا وتكره نفسك
وتتعقد من الظلم الي بيحصل..و....و.0
يعني تقريبا تتلخص الحجات ديه في كلمه
مواطن مصري
يارب ماتخنئ ويجيلي اكتئاب تاني

11 comments:

جبهة التهييس الشعبية said...

بهاااااااء

حمد الله ع السلامة

يا محظووووظ

جريت ريقي على اسكندرية في الشتا

هو مين اللي كان معاك في الرحلة

اصل انا بقيت اقلق

Bahaa said...

نوااااره
الله يسلمك
انتي عامله ايه
بجد فعلا جامده ولازم تخديلك يومين
اما الي كان معايا
ان خدت ابن عمتي معايا انا كنت محتاج واحد بس معايا مش ناقصه ازعاج
ماتقلقيش ده ابن عمتي

جبهة التهييس الشعبية said...

لا يا حبيبي انت فهمتني غلط

اصل انا عملت لفة ع النت كده

بعد اللفة دي اقدر اقول لك اني اقلق من ابن عمتك اكتر من لو اخدت معاك بنت عمتك

ههههههههههههه

جبهة التهييس الشعبية said...

الحرية للعريف الوطني محمد خلف

كلام لوجيك said...

مساء شريف
ازيك يا بهاء
موضوعك جميل وسردك للاحداث رائع
اسكندرية ليها سحر خاص وعمق نفسى كبير
المرة الجاية ابقى ابقى قولى عشان اجى معاك
دا لو عندك مكان ليا...؟
لول

تحياتى يا غالى

جبهة التهييس الشعبية said...

القصاص للأسرى المصريين

جبهة التهييس الشعبية said...

اتقبض على ناس في مظاهرة
اظن التظاهرة التدوينية مش شغب ولا حاجة
رجاء من كل المدونين وضع هذه الأغنية في مدونتهم:
يا قبضتي دقي على الجدار
لحد ليلنا ما يتولد له نهار
يا قبضتي دقي على الحجر
لحد ما تصحي جميع البشر
مش فاهم اللي حاصل
لكن بقلبي واصل
واللي مش فاهمه عقلي
بتشرحه السلاسل
يا قلوب بتنزف دم في العتمة
يا قلوب بتنزف دم وتغني
سجنوكي والكلمة
غصبن عنها وعني
طلعت من القضبان وم الاسوار
الاكواد بتاعة الاغنية اهه
رجاء تبقى شعار المدونين في الوقت اللي بيتعرض فيه كل صاحب رأي - على اختلاف انتماءاتهم - للظلم
الاكواد بتاعتها في الموقع ده






كنت اخدتها من غزالي
http://www.macromedia.com/go/getflashplayer

سكوت هنصوت said...

منك لله يا شيخ, خرجتني من مود الشغل والقرف لمده خمس دقايق وانا بقرأ البوست...مفيش مسافة ما خلصتة..لقيت الشغل متلتل زي ما هو...ناس ليها بخت وناس ليها ترتر...انا مش بحسدك ولا حاجة...انا بقر بس...عموما..حمد الله عالسلامة

كلام لوجيك said...

ايه يا عم انت فين من زمان؟؟؟

كلام لوجيك said...

طمنا عنك

Bahaa said...

انا موجوداهو بس كنت مشغول شويه كتييير
بس الحمد لله رجعتيلكو تاني :)
وشكرا علي السؤال